الأحد، 17 سبتمبر 2023

قوة أم مودة ... توازن بحذر


في مفهومين عند تكوين شخصية طفلك محتاج تكون عارفهم و عارف مآلهم. مفهوم دافع القوة و مفهوم دافع المودة

طبعا يوجد فروق فردية بين كل شخص و آخر و بين كل طفل و آخر، و لكن دورك كأب أنك تزرع بداخلهم التوازن بين دوافعهم و تفسر لهم طريقة تفكيرهم و طريقة تنفيذ أدوارهم

دافع القوة هو الدافع وراء التحكم في الآخرين و به يصبح الطفل من أصحاب الأدوار القيادية و المناصب التي تحتاج لقرارات و لكن إحذر فهؤلاء سيكون مصيرهم الفشل في تكوين علاقات صداقة و علاقات أسرية فهم مبنيون على التحكم و تنفيذ الأوامر

أما دافع المودة فهم الأفراد المحبين للعلاقات الإجتماعية، الودودين، و الذين يمتلكون الوقت ليقضونه مع أصدقائهم و بالتالي فهم أنسب الناس لتكوين أسر و معارف

و بما أن إدراكات الأطفال تكون غير دقيقة و يعتبر وعيهم محدود بذاتهم فعليك كمربي أن تلاحظ دوافعهم عند لعبهم و عند تفاعلهم مع اصدقائهم في المدرسة و ستعرف أي دافع ستختار لمساعدة طفلك على بناء شخصيته

و لكن إحذر من إختيارك فما تزرعه ستحصده

السبت، 16 سبتمبر 2023

قصص الأنبياء - موجه للأطفال - (3) سفينة نوح


أدم و حواء بقى عندهم أولاد كثير و أولادهم خلفوا أولاد و بقى عددهم كثير جدا . و مع مرور الوقت ، بدأوا يغيروا الطريقة الي علمها لهم أبوهم أدم لعبادة ربنا و صنعوا أصنام بأيديهم من الحجاره و سجدوا لها و عبدوها من دون الله . و كمان أطلقوا عليها أسماء زي وُدا و سُوَاعا و يَغُوث و يَعُوق و نَسرَا

فربنا بعتلهم بني إسمه نوح ، ربنا إختاره و علمه رسالة يقولها للناس ، علشان يفكرهم بربنا الي خلقهم و خلق قبلهم كل حاجه زي الأرض و السماء ، و الزرع و الماء ، و إداهم العقل و العين و الأذن . و بيقول لهم إعبدوا الله وحده و لا تعبدوا الأصنام

و لما بدأ يدعوا الناس ، في ناس كثيره كانت ضده ، و كانوا بيقولوا عليه إنه فقير و بيسألوا ليه ربنا إختاره . بس هما مكنوش عارفين إن إختيار ربنا مش بيعتمد على الغنى و الفقر ، إختيار ربنا بيعتمد على الإخلاص و الطاعه لله . و كثير جدا من الناس رفضت تسمعه و كانوا بيغطوا أذانهم بهدومهم و بصوابعهم علشان ميسمعوش كلامه . و نوح فضل يدعوا الناس ٩٥٠ سنة و الناس مش عاوزه تسمع و تفهم

و بعد السنين ده كلها دعا عليهم نوح عليه السلام بالموت و ربنا إستجاب له و أمره إنه يصنع سفينه كبيره في الصحراء ، و كان الناس بيضحكوا عليه لما بتشوفه وهو بيصنع السفينه في الصحراء . و لما خلص نوح عليه السلام السفينه ، ربنا أمره إنه يركب معاه الناس إلي سمعت كلامه و أمنت بربنا و كمان يحط فيها من كل زوج من كل الحيوانات

و في يوم العذاب ، ربنا أمر السماء تنزل مطر منهمر و أمر الأرض تطلع ماء من كل مكان . و بدأت الماء تملى الأرض و ترتفع الأمواج و الناس بدأت تهرب للجبال و تغرق و تموت . و نوح عيه السلام شاف إبنه و هو بيهرب مع الناس للجبل و قاله إركب معايا و أعبد ربنا , الإبن رفض و غرق في الماء مع كل الناس

و بعد ما العذاب خلص ، ربنا أمر السماء توقف المطر و الأرض تبلع الماء . و الناس الي ركبت بس في السفينه مع نوح عليه السلام نجوا من الغرق و بدوأ يعمروا الأرض من تاني و هما بيعبدوا الله وحده ، لا شريك له

الخميس، 14 سبتمبر 2023

جغرافيا التنشئة ... بيئة ذكاء و بيئة رقص


معروف أنه توجد علاقة بين شخصية الإنسان و بيئة التربية و التنشئه و لكن هل توجد علاقة بين البيئة الجغرافية و شخصية الإنسان. بمعنى هل الإنسان ممكن يأخذ شخصيته و يطبعها حسب طبيعة الأرض و كمية الماء و نوع الزرع في بيئة تنشئته. حقيقية الموضوع له أكثر من زاوية بس خلينا نأخذه من زاوية واحده

العرب - قديما - و هم شعب نشأ في الصحراء العربية و هي صحراء حارة جبلية قليلة الزرع و الماء بيمتازوا بالذكاء و النشاط و التفتح و عندهم قدرة على إنتاج و تطوير لغة هي العربية التي برعوا في إستخدامها. و عندما نزل عليهم الإسلام كان من مهامه إتمام مكارم أخلاقهم. و لما خرجوا من صحرائهم كانوا حجر أساس في الإعمار و كان يذكر العربي بقوته و جبروته و في نفس الوقت أخلاقه و شهامته

و الشعب الثاني هم شعب أفريقيا المشهورين بالغناء و المرح أو بالحروب اللاإنسانية و التدمير فهم نشئوا في بيئات زراعية و طينية هوائها دافئ و بها كميات وفيرة من الماء فيعيشون في بلاد تتوفر فيها موارد العيش بكثرة و بأقل تكلفه و أيسر مجهود. فلا يوجد دافع للعمل الشاق و بالتالي عندهم وقت فراغ كبير و لا بد من ملئه بطريقة ما فإما بالحرب و هي و سيلة للتخلص من الملل أو بالرقص و الغناء للتنفيس و الإستمتاع

ففي الحالة الأولى، قسوة البيئة الجغرافية أجبرت العرب على التأقلم مع طبيعتها و بالتالي عليهم بذل مجهود عقلي و بدني للبقاء و مادامت الظروف باقية فالمجهود مستمر و بالتالي تسير عجلة التغير بينما في حالة البيئة الموجود بها كل سبل الحياة تصبح الحياة مملة و التغير بطئ و بالتالي يفقد فيها الإنسان إحساسه قبل عقله

الأحد، 10 سبتمبر 2023

صراع بين الإقدام و الإحجام فإما الغذاء أو الصعق بالكهرباء


نحن نزرع داخل أطفالنا مفهومين نفسسين طوال فترة تربيتنا لهم و طوال وقت نموهم و بناء خبراتهم، هما مفهوم الإقدام و مفهوم الإحجام

الإقدام مفهوم بمعني الشجاعة و يرتبط بالسعاده و باللذه إنما الإحجام فمفهوم بمعنى التوقف و يرتبط بالخوف و القلق و الألم

في تجربة نفسية مثيرة تم عملها على الفئران لبيان هذا الصراع. في البداية جرى تعليم الفئران أن الأرض الملونه بالأبيض تعني الغذاء و الأرض التي بالأسود تعني الصعق بالكهرباء. فإذا مشيت الفئران على الأرض البيضاء ففي النهاية ستأكل و إذا مشيت على الأرض السوداء ففي النهاية ستتكهرب و تتألم

هنا تعلمت الفئران المفهومين و أصبح لديها صراع يسهل إستثارته و تجربته. فنضع أكلا له رائحة تحبها الفئران في نهاية الخط و لكنها لتصل إليه عليها أن تمشي على أرض سوداء مكهربة. فأيهما ستختار، هل تتألم و تأكل أم لا تتألم و لا تأكل

و عند إجراء التجربة وجدت مجموعه كبيره خائفه و محجمه تماما بمجرد ملاحظاتها للون الأسود و إمتنعت عن الأكل، و مجموعه قليلة مشيت على اللون الأسود و لكنها توقفت قبل النهاية لتفكر و تختار أن تتقهقر و مجموعه قليلة جدا منهم إستطاعوا أن يسيطروا على خوفهم و مواجهة ألامهم و وصلوا لخط النهاية فأكلوا و تلذذو

و هذا ما يحدث عند إتخاذ الطفل أي قرار لنفسه فإنه سيقف للحظة ليختار بين الشعورين المتصارعين داخله. هل ينتصر شعور السعادة و اللذه مع الألم فيختار الإقدام، أم سينتصر إحساس الخوف فيمتنع الطفل عن طلب لذته و سعادته فيختار التقهقر و الإحجام

و بناء عليه، دورك كمربي أن تكون موجه لأفعال و تصرفات أولادك أكثر من كونك مصدر مرعب لإلقاء الأوامر و النواهي و تكون مصدرا للألم الأسري. فتتخيل أنهم ينفذون أوامرك و يطيعوك كبرهان للبر و لكنك في الحقيقة خلقت بداخلهم صراع مؤلم فيختاروا الإبتعاد عن سعادتهم حتى لا يتألمو

السبت، 9 سبتمبر 2023

قصص الأنبياء - موجه للأطفال - (2) قابيل و هابيل


بعد ما سيدنا أدم و أمنا حواء نزلوا على الأرض علشان مسمعوش كلام ربنا و أكلوا من الشجرة الممنوعه ، نزل كمان معاهم إبليس الشيطان . كان أدم و حواء لوحدهم على الارض ، مفيش بني أدمين معاهم . بس كان موجود معاهم الحيوانات و الزرع

بعد سنين ، أدم و حواء بقى عندهم ولدين ، قابيل و هابيل . قابيل هو الكبير . و الولدين بقوا بيشتغلوا مع أبوهم أدم . كان قابيل بيشتغل في الزراعه و هابيل في رعاية الحيوانات زي البقر و الغنم . قابيل كان شديد و قاسي بس هابيل كان طيب و هادئ

و لما كبروا ، أبوهم أدم قالهم عاوزين نشكر ربنا على الرزق الي بيبعته لنا و كمان نشكره على الصحه الي بيديمها علينا ، و أمر كل واحد فيهم يحط من المحصول بتاعه على الجبل علشان الحيوانات و الطيور تأكل منه . هابيل الطيب راح و جاب أحسن خرفان و جهزهم و راح حطهم على الجبل للحيوانات و الطيور يأكلوا منهم . و كمان قابيل القاسي عمل كدا ، بس قابيل إختار أسوء زرع و أردئه ، و راح حطه على الجبل . كدا هابيل الطيب قدم لربنا أحسن هدية و قابيل القاسي قدم أسوء هدية

و بعدها راح أدم الأب مع أولاده ، قابيل و هابيل ، علشان يشوفوا و يطمنوا على الهدايا بتاعتهم إلي قدموها لربنا . هدية هابيل إتأكلت كلها و بقاش منها حاجه ، لكن هدية قابيل مفيش حيوان و لا طير أكل منها و فضلت زي ما هي علشان رديئه . و هنا هابيل فرح و شكر ربنا ، و قابيل غضب جدا و إتغاظ من أخوه وقاله ربنا قبل منك الهدية و مقبلهاش مني علشان إنت أحسن مني . فقاله أبوه أدم ، ربنا قبل هدية هابيل علشان هي هدية طيبه و لكن هديتك كانت سيئه و رديئه

وهنا الشيطان راح وسوس لقابيل و قاله روح إقتل أخوك علشان تبقى إنت الكويس و يبقى مفيش حد أحسن منك و قرر قابيل القاسي ينتقم من هابيل الطيب و يقتله . و لما قابيل مسك أخوه هايبل و رفع إيده علشان يقتله ، هابيل الطيب قال له أنا مش هرفع إيدي عليك و أقتلك ، أنا بخاف من ربنا

و كدا قابيل القاسي قدر يقتل أخوه هابيل الطيب و بقى مش عارف يعمل إيه في الجثه بتاعته و بقى حيران . يعني يسيبه و الحيوانات و الطيور تأكله ، ولا يعمل معاها ايه . و بعد كدا شاف غراب بيحفر في الأرض و بيدفن غراب ميت ، فعمل زيه . و بدأ قابيل القاسي يحس بالندم و الحزن على نفسه و على أخوه الي موته . و عاش قابيل حياته كلها ندمان و حزين لحد ما مات


الخميس، 7 سبتمبر 2023

السعي للحكم ... العبرة على جثمان ميت


دراسة و قراءة التاريخ لا تكون أبدا للعظة و العبرة فالتاريخ خادع . و كم قرأنا عن ملوك كانوا يدرسون التاريخ كل ليلة ليتعظوا بالسابقين فوقعوا في أخطائهم نفسها

فهل ما زالوا يرون أن منطق الحكم و البيعة واجبا فأين إبن يزيد الآن و قد كانت بيعته وبالا على بيته و على بني سفيان جميعا و على كل المسلمين بعد إنتقام بيت بنو العباس منهم . إذا فيم نفع التاريخ للأب السفياني الكبير و هو يقرأه كل يوم

و كم مرة في التاريخ يتولى رجل فاسد الحكم فيستبد بالناس و يسوقهم بالعصا و السياط لتحقيق مجد شخصي لإشباع غروره و جنونه العظيم ثم ينتهي أمره بميتة السوء و ضياع الأهل و إنهيار السيرة

لا يزال جنون الإستبداد بالناس و إذلالهم و الإنفراد بالسلطان يراود الكل من أهل الحكم و يدفعون النفيث و الغالي لإعادة إحياء نفس التاريخ الميت في محاولة للتشبه بجثته

هذا من قبل الحكام فكيف يكون الوضع للمحكومين أو المحكوم عليهم بالقبول و بالطاعة فهم يتنافسون بينهم ليس لمكسب إلا للتقرب للحكام و التفاخر بإكمال دائرة القتل فهل تذكر هؤلاء كيف نُبشت قبور رؤوس الأمويين كمعاوية و يزيد و عبد الملك و الوليد و سليمان و أخرجت جثثهم و رفاتهم و مُثِّل بها و ضربت بالسياط و أحرقت ليس لجبروتهم و لكن للتقرب للسفاحين العباسين اللاحقين لهم

و هل تذكروا كيف أن الحاكم الأموي الناجي الوحيد من هذه المجازر و القتل و التشنيع هو و أحفاده كان عمر إبن عبد العزيز الذي كان له مكانه خاصه عند كل الناس حتى السفاحين القتلة أنفسهم نتيجة عدله و حكمته

و هل تذكر المحكومين أن الدائرة دارت عليهم و على أحفادهم من بعدهم و رأوا جحيم الموت بأعينهم على أيدي جنود من المغول لا ترحم الرجال و لا النساء و لا حتى الأطفال

التاريخ خادع و لكن دائما النهاية واحده فالعبر لا تأتي إلا على جثامين الموتى