سلسلة مقالات: لما كنت موظف، ولما بقيت مدير، و لما بقيت صاحب شغل
#لما_كنت_موظف #التعلم_والتطوير #التدريب_والمهارات
في فترة معينة، كنت في شغل جديد وكان لازم أتعلم مجموعة من المهارات بسرعة علشان أقدر أواكب متطلبات الدور اللي كنت فيه. التحدي كان في تعلم أدوات وتقنيات جديدة تتطلب وقت وجهد، خصوصًا إن كانت المهام اللي كنت مكلف بيها متطورة ومليئة بتحديات معقدة.
سرعة التعلم كانت مهمة جدًا علشان مكنتش عايز أتأخر في إنجاز المهام. كانت أول خطوة إني اتوجهت لدورات تدريبية قصيرة أونلاين علشان أتعلم المهارات المطلوبة، وبجانب كده كنت أستخدم المصادر المتاحة زي المقالات، الفيديوهات التعليمية، والتطبيقات التفاعلية. بالإضافة لذلك، كان لي دور كبير في التفاعل مع الزملاء وتبادل المعرفة، خاصة في الفرق التي كانت تعتمد على العمل الجماعي.
خلال الفترة دي، كنت باكتسب مهارات جديدة مش بس في مجال شغلي، ولكن كمان إدارة الوقت و الضغط النفسي، علشان أقدر أنجز المهام في وقت أقل. كان النجاح في تحسين أدائي خلال هذه الفترة دافع قوي لي للاستمرار في التعلم المستمر وتطوير المهارات في أي مرحلة من حياتي المهنية.
المقالات هتنزل على صفحتي في لينكدان
https://www.linkedin.com/in/amr-elnashar/
و على صفحتي في الفيسبوك
https://www.facebook.com/amr.adel.elnashar
و كمان هتكون موجوده في البلوج الشخصي
https://amradelelnashar.blogspot.com/
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق