سلسلة مقالات: لما كنت موظف، ولما بقيت مدير، و لما بقيت صاحب شغل
#لما_كنت_موظف #الإبداع_والابتكار #الأدوات_والتكنولوجيا
كان فيه يوم شغل عادي جدًا لحد ما اكتشفت إن ترتيب الأدوية في النظام الإلكتروني الخاص بالمخزن كان غلط، والموضوع ده كان ممكن يسبب مشاكل كبيرة في تسليم الطلبات. الخوف كان كبير لأن الدقة في شغلنا هي الأساس، وأي خطأ ممكن يؤثر على صحة الناس.
بدأت أفكر بسرعة في حل للمشكلة. قعدت أراجع البيانات يدويًا مع الفريق، خطوة بخطوة، وعملنا مقارنة بين النظام الإلكتروني والقائمة الورقية الاحتياطية. بعدها استخدمنا (Power BI) أداة تقنية متطورة و رهيبة بتساعد على فرز وترتيب البيانات بشكل أسرع و أكثر سلاسة بمليون مرة من الإكسل، وفعلاً قدرت أعدّل الترتيب وأصحح الأخطاء و أوصل لنتائج كنت بحلم أنها تتحقق بسرعة و بدقة.
أتعلمت إن مواجهة المشكلة بهدوء والاعتماد على التكنولوجيا المناسبة ممكن ينقذ الموقف ويوصل لحل سريع وفعال. التجربة دي عززت عندي أهمية التعليم المسبق و التركيز والتعاون في المواقف الحرجة.
المقالات هتنزل على صفحتي في لينكدان
https://www.linkedin.com/in/amr-elnashar/
و على صفحتي في الفيسبوك
https://www.facebook.com/amr.adel.elnashar
و كمان هتكون موجوده في البلوج الشخصي
https://amradelelnashar.blogspot.com/
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق