سلسلة مقالات: لما كنت موظف، ولما بقيت مدير، و لما بقيت صاحب شغل
#لما_كنت_موظف #الإبداع_والابتكار #التكنولوجيا_في_العمل
فاكر أول مرة استخدمت فيها أداة جديدة في شغلك؟ بالنسبة لي، كانت لحظة مهمة جدًا. كنت دايمًا متعود على أدوات معينة في شغلي، لكن في يوم من الأيام طلب مني المدير إننا نجرب أداة جديدة لإدارة الداتا. كانت الأداة دي مختلفة تمامًا عن الأدوات اللي استخدمناها قبل كده، وكان فيها خصائص كتير مبتكرة.
في البداية كنت متردد، لأنني كنت شايف إن التغيير ده ممكن يسبب لي نوع من الارتباك، خصوصًا إنني مش متعود على التعامل مع التقنية الجديدة. لكن قررت إني أجرب، وبدأت أتعلم كيفية استخدامها. وفعلاً، بعد ما استخدمتها لفترة قصيرة، اكتشفت إنها مش بس سهل استخدامها، ولكنها كمان ساعدتني في تنظيم وقتي بشكل أفضل، وتحسين التواصل مع الفريق، ورفع كفاءة إنجاز المهام.
الحاجة دي خلّتني أفهم إن التغيير والتكنولوجيا مش حاجة نتمسك بالخوف منها، بالعكس، هي فرصة كبيرة للتطور وتحسين أدائنا.
المقالات هتنزل على صفحتي في لينكدان
https://www.linkedin.com/in/amr-elnashar/
و على صفحتي في الفيسبوك
https://www.facebook.com/amr.adel.elnashar
و كمان هتكون موجوده في البلوج الشخصي
https://amradelelnashar.blogspot.com/
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق