الأحد، 11 سبتمبر 2022

الطفل بين الإنضباط و القولبه


الإنضباط سلوك تربوي ، بيتعلمه الطفل أثناء التنشئه و بيكبر عليه . بيبقى عباره عن كبح لطاقه الطفل و في نفس الوقت تهذيبه . تعليم الإنضباط محتاج أباء و مدرسين عندهم طولة بال و عندهم حسن خلق لأن لو إتفرض الإنضباط بطريقه فيها عنف هتنتج شخصيات منحرفه

الإنضباط مختلف عن عملية القولبه . القولبه هي عمليه فرض سلوك جمعي واحد على الأطفال ، يعني تخلي الطفل يعمل سلوك معين زي باقية الأطفال . في كذا نوع للقولبه زي مثلا قولبة للسلوك ، قولبه لطريقة الكلام ، طريقة الحركه ، الأكل و الشرب . عملية القولبة لا تهدف إلى التهذيب زي الإنضباط ولكن تهدف إلي تمثيل الإنضباط و خاصة داخل مجتمع القولبه و دا من الأخطأ التربوية الخطيره الي ممكن تحصل سواءا جوا البيت أو جوا المدرسه

الفكره الثانيه هنا هي معاملة و معاقبة الأطفال الي بيرفضوا الإنضباط أو بيرفضوا القولبه بطريقة عنيفه و شرسه . هنا الأطفال المعاقبين هتتحول شخصياتهم إلي شخصيات مرفوضه او على الأقل غير سوية او منحرفه . هيتولد عندهم نوعين من الشخصيات ، إما منطوية خاضعه معزوله و لما تكبر تتحول لشخصيات ثورية متمرده ، أو شخصيات صارمه جدا ولما تكبر تكون كارهه للمجتمع

الخميس، 8 سبتمبر 2022

الطباع ... ترقيق أم ترقيع


الطبيعي أن عمليه التقويم علشان تكون مقبوله إجتماعيا تكون نابعه من جهة فرض و سلطه . جهة شرعيه و مقبوله بين الناس بالإجماع وغرضها الأساسي هو إزالة الطباع السيئه و الحث على الإلتزام بالقواعد و القوانين زي المدرسه أو الهيئات الإصلاحية

هنا بقى في طريقتين للتغير ، إما بإستنكار الفعل و اللوم و النبذ و بالتالي يكون الغرض من العذاب هو تعديل السلوك السيئ و بمعنى تاني محاوله ترقيق الطباع فيتكون إنسان يفهم مشاعر العنف و تأثيرها و نتيجتها و بالتالي يتحول لإصلاح نفسه قبل إصلاح مجتمعه

و الطريقه الثانيه هي بالتفنن في التعذيب و التمادي في العنف و يكون المبدأ البقاء للأقوى و بالتالي يتكون إنسان قاسي ، جاف ، و عنيف ولكنه خائف في نفس الوقت ، بمعنى تاني حصله عمليه ترقيع للطباع يعني إنسان يريد الإنتقام من المجتمع ولكنه لا يستطيع بسبب خوفه وقلة حيلته

الأربعاء، 7 سبتمبر 2022

إدارة نباتيه أساسها الفراغ


لما تيجي تبص لأي زرعة من بعيد تلاقي قوامها ممشوق و رافعه رأسها و واصله للسماء . ملكه في نفسها ، تلاقيها سانده نفسها و شايله كمان معاها الفروع و الثمار

بس لما تبص بقى عليها من جوا ، جوا أوي . تلاقي كل خلية في الزرعه فيها فراغ كبير أو فجوة كبيره . كبيره لدرجه إنها بتوصل إلى ٩٩٪ من حجم الخلية . يعني مجوفه من جوا ، خاوية مفيهاش غير شوية نشا و دهن

طبعا الفجوات ده لازم تكون موجوده علشان تعمل وظيفة أساسيه للزرع ، بتكون مسؤولة عن إحداث ضغط داخلي كبير مسؤول عن توازن النبات و مواجه الرياح و الإنثناءات و كمان مكان لتخزين الغذاء . وكل ما الزرعه تكون فجواتها قليلة و مفيهاش خزين ، يكون النبات ضعيف و هزيل و سهل كسره

الثلاثاء، 6 سبتمبر 2022

خلايا سرطانية سابحة و مفكرة


الخلايا السرطانيه علشان تقدر تتحرك و تروح لمكان تاني علشان تقعد فيه و تنتج خلايا تانية هتكون محتاجه تدخل الدم و تسبح فيه ، بس الفكره هنا إزاي هتقدر تضحك على خلايا المناعه الي بتمشي في الدم

الطبيعي إن مفيش خلايا موجوده في الدم غير خلايا الدم ، يعني مفيش خلية من الملية مثلا تقدر تدخل الدم و تمشي فيه و تسبح كدا بحرية . خلايا المناعة هتقف لها بالمرصاد و مش هتتفاهم حتى معاها ، هتنهي حياتها فورا و بدون سؤال

إنما بقى إزاي الخلايا السرطانية بتقدر تهرب من المناعه الطبيعية و هي ماشية و تسبح في الدم . دا سؤال مهم جدا و إجابته حاجة غريبه جدا برضه

العلماء إلي درسوا الموضوع ده قالوا أن الخلايا السرطانية بتستغل الدم نفسه علشان تعرف تستخبى جواه . يعني بتقدر تحيط نفسها بعدد كبير من الصفائح الدموية و تستخبى جواهم و تمشي . فخلايا المناعة بتشوف الصفائح بس و مش بتشوف الخلية السرطانية إلي جوا
و الطريقة الثانية الأعجب هى أنها بتتخلى عن السيتوبلازم بتاعها و تخلي حجمها يصغر جدا جدا فتعرف تفعص نفسها و تدخل بين خلايا جدار الأوعية الدموية و تتحرك لحد ما توصل للمكان المناسب لها

و لكن يبقى السؤال و هو كيف تعرف الخلية السرطانية المكان المناسب فتستقر و تتكاثر

الاثنين، 5 سبتمبر 2022

عنصرين و شراكة حيوية


تأسيس البيوت بيبقى محتاج شريكين . راجل و ست . راجل عارف دوره و إمكاناته و كمان ست عارفه دورها و إمكاناتها . و كل واحد بيشارك في تناسق و تناغم مع التاني

الحياة في البيوت عامله زي الكيمياء ، عناصر و تفاعلات و نتائج . شريكين بيكون بينهم روابط قويه . المفروض إنها قويه ، و بتبقى أقوي مع الوقت

شراكة البيوت هي شراكه حيوية ، شراكه ينتج منها حياة . شراكة عطاء و تبادل

الأحد، 4 سبتمبر 2022

هو شجاع ، هي جميله


لو قلنا ان في أربعة أنواع من الصفات المهمة لتربية الأطفال ، هيكونوا : صفات جسدية ، صفات إنفعالية ، صفات ذهنيه ، و صفات إجتماعيه

هتلاقي إن المجتمع بيفرض على الطفل الذكر إنه يكون قوي جسديا ، له إنفعالات حاده ، صاحب ذكاء ذهني ، منفتح و مستقل و رياضي إجتماعيا. و العكس تماما للبنت ، يعني بيفرض عليها تكون ضعيفه و رشيقه جسديا ، مؤدبه و مهذبه إنفعاليا ، صاحبة سذاجه ذهنيا ، و إنطوائيه و تابعه إجتماعيا

وبالتالي تلاقي الصفات الذكورية بتدي الأولاد قيمة و مكانه عليا بناءا على معطيات القوة و الإحتمال ، و الصفات الأنثوية بتدي البنات مكانه دنيا بناءا على معطيات الجمال و الشياكه . و دا مرفوض تربويا لأن تكوين الأسر و إنجاب أطفال و تربيتهم بيبقى محتاج صفات موحده في الولد و في البنت زي صفات القوة و الإحتمال و الذكاء و الإستقلال و التهذيب ، و مش محتاج رشاقه و لا إنطوائيه و لا سذاجه