سلسلة مقالات: لما كنت موظف، ولما بقيت مدير، و لما بقيت صاحب شغل
#لما_كنت_موظف #العلاقات_مع_الإدارة #التقدير_والنقد
زمان وأنا موظف، كنت فاكر إن النقد معناه إنك مش كفء، أو إنك فشلت. أول ما كنت بسمع تعليق سلبي من مدير أو من زميل، كنت باخده على صدري جامد. بس مع الوقت، وخصوصًا بعد ما اتكررت المواقف، بدأت أبص للنقد بمنظور مختلف.
فيه فرق كبير بين النقد اللي هدفه يهدّك، والنقد اللي هدفه يطورك. وأنا كنت بحاول أفلتر الكلام. لو لقيت إن الكلام جاي بنية صافية وفيه نقطة منطقية، كنت باخده على محمل الجد، وكنت أراجع نفسي وأسأل: هل فعلاً أقدر أعملها أحسن؟ طب إزاي؟
وحتى لو اللي بينتقدني كان طريقته جافة أو نبرته مش عاجباني، كنت بركز في الرسالة مش في الأسلوب. كنت بكتب التعليقات في نوتة، وأرجع لها بعدين بعين هادئة. مش كل نقد لازم أرد عليه فورًا، ومش كل نقد لازم ينرفزني.
وفي مرة، جالي تعليق سلبي قاللي إن طريقة عرضي مش واضحة وممكن تضيّع الفكرة الأساسية. بصراحة، وقتها اتضايقت، بس لما رجعت راجعت العرض… لقيت عنده حق.
من اليوم ده بدأت أشتغل على مهارة الـ Presentation عندي، وخدت كورسات، وجربت أساليب جديدة. وبعدين بشهور، نفس المدير قالي: العرض بتاعك كان منظم وواضح.
النقد السلبي ساعات بيبقى فرصتك إنك تتطور وتثبت لنفسك إنك مرن وبتتعلم. بس لازم تحط فلتر… فلتر يعزل الصوت العالي ويخلي صوت الحكمة يوصلك.
المقالات هتنزل على صفحتي في لينكدان
https://www.linkedin.com/in/amr-elnashar/
و على صفحتي في الفيسبوك
https://www.facebook.com/amr.adel.elnashar
و كمان هتكون موجوده في البلوج الشخصي