سلسلة مقالات: لما كنت موظف، ولما بقيت مدير، و لما بقيت صاحب شغل
#لما_كنت_موظف #الحياة_المهنية #البدايات_الوظيفية
كلنا بنغلط، خصوصًا في بداية شغلنا. وأنا مش استثناء. فاكر أول غلطة كبيرة عملتها في الشغل، كنت حاسس وقتها إن الدنيا هتقع فوق دماغي. عملت حاجة غلط في تقرير، والمدير لاحظها. كان يوم صعب، واتضايقت جدًا من نفسي.
لكن بدل ما أقعد ألوم نفسي، قررت أتعلم من اللي حصل. رحت للمدير وسألته عن الطريقة الصح اللي كان المفروض أعمل بيها التقرير. قعد يشرح لي بهدوء، وأداني نصائح بسيطة خلتني بعد كده أعمل التقارير بطريقة أسرع وأدق. الغلطة دي كانت نقطة خلتني أخد بالي أكتر من التفاصيل.
كل غلطة كنت بعملها كانت درس جديد. مرة نسيت أراجع إيميل مهم قبل ما أبعته، وتعلمت بعدها إن المراجعة ضرورية، مهما كنت مستعجل. مرة ثالثة فهمت تعليمات غلط، ومن يومها بقيت أسأل وأسجل كل التفاصيل عشان أتأكد إني ماشي صح.
الأخطاء مش نهاية العالم، بالعكس، هي فرص للتعلم والتطوير. كل غلطة كنت بعملها كانت بتضيف حاجة جديدة لخبرتي، وبتخليني أكون موظف أفضل. الأهم إنك تتقبل أخطائك وتحاول تصلحها وتتعلم منها.
هتلاقي كل مقالات السلسلة في صفحتي في لينكدان
https://www.linkedin.com/in/amr-elnashar/
و في صفحتي في الفيسبوك بقيت التجارب و المقالات
https://www.facebook.com/amr.adel.elnashar
و جميع المقالات في البلوج الشخصي
https://amradelelnashar.blogspot.com/
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق