الأحد، 27 نوفمبر 2022

الحياء و الخزي درجات في السلم الأخلاقي


في مبدأ عام بيبقى مسؤول عن النظام التربوي ، نظام مكون من سلم متدرج حسب شدته . السلم أعلاه شعور الحياء و أدناه شعور الخزي و العار . السلم أعلاه نجاح تربوي و أدناه فشل تربوي

في أثناء التربيه و إختيار طرق العقاب إستخدم أساليب خفيفه و زود شدتها مع الوقت علشان متفقدش تأثيرها . و طبعا لازم يكون هدفها تربوي مش عنف أو ألم و خلاص . إحنا عاوزين نوصل لأعلى صفه و هي تعليم الحياء الأخلاقي

الحياء الأخلاقي هو شعور مكتسب و هو إلي بيحصن الطفل ضد الأخطاء . و يعتبر شعور رقيق بنحاول نخلق به أطفال لهم نفوس طيبه و هادئه

إنما الخزي الأخلاقي دا العكس تماما ، بيظهر نتيجة فرط إستخدام وسائل عنيفه في التربيه . و لأن كل عقوبه بتفقد تأثيرها مع الوقت نتيجه التعود على الألم أو التعود على شعور الخزي . فالمربي لما بيزيد من شدة العنف ، ينتج أطفال يشعرون بأنهم بلا قيمة حقيقية و أن أخلاقهم فاسده ومفيش فائده من محاولات التغير وبالتالي تلتصق بهم صفة الخزي و تترسخ في سلوكهم فينتج جيل فاشل و فاسد و تغيره صعب جدا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق