في مبدأ عام بيبقى مسؤول عن النظام التربوي ، نظام مكون من سلم متدرج حسب شدته . السلم أعلاه شعور الحياء و أدناه شعور الخزي و العار . السلم أعلاه نجاح تربوي و أدناه فشل تربوي
في أثناء التربيه و إختيار طرق العقاب إستخدم أساليب خفيفه و زود شدتها مع الوقت علشان متفقدش تأثيرها . و طبعا لازم يكون هدفها تربوي مش عنف أو ألم و خلاص . إحنا عاوزين نوصل لأعلى صفه و هي تعليم الحياء الأخلاقي
الحياء الأخلاقي هو شعور مكتسب و هو إلي بيحصن الطفل ضد الأخطاء . و يعتبر شعور رقيق بنحاول نخلق به أطفال لهم نفوس طيبه و هادئه
إنما الخزي الأخلاقي دا العكس تماما ، بيظهر نتيجة فرط إستخدام وسائل عنيفه في التربيه . و لأن كل عقوبه بتفقد تأثيرها مع الوقت نتيجه التعود على الألم أو التعود على شعور الخزي . فالمربي لما بيزيد من شدة العنف ، ينتج أطفال يشعرون بأنهم بلا قيمة حقيقية و أن أخلاقهم فاسده ومفيش فائده من محاولات التغير وبالتالي تلتصق بهم صفة الخزي و تترسخ في سلوكهم فينتج جيل فاشل و فاسد و تغيره صعب جدا
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق